Kräftor

Ja, idag har vi som sagt varit en sväng på IKEA. Det inhandlades bl a en ny bäddmadrass. Denna gången blev det en liten bättre variant än sist, då både Henrik och jag börjat känna av onda ryggar av  den "gamla" tunna saken. Nu är vi lyckliga och hoppas sova riktigt gott utan att vakna av stela kroppar, känns lite som en tempur madrass, inte illa va?

Henrik landade skönt i en utav IKEAS sängar :-)

Annars blev det mest mat på IKEA. Vi köpte kräftor, jag blev så glad när jag såg att de sålde det, har nämligen inte hittat det någon annanstans här, vi ska vara lyckliga i Sverige :-). Så nu får det bli kräftskiva någon gång framöver.

IKEA Food Store

En touch av Sverige...

Jobbade i onsdags och efter det påbörjade jag min sjudagars-ledighet! Jag njuter för fulla muggar....
Gårdagen var en riktigt slappedag, hade även en timmes massage inbokad, och det skall jag säga var välbehövligt. Har inte varit på massage på över ett halvår nu...
Idag skall vi bege oss till IKEA i Milton Keynes. Känns som att vara hemma i Sverige när man stiger innanför deras dörrar, en härlig känsla :-)

Paj

Ikväll har vi mumsat på jordgubbs- och blåbärspaj.

Tyvärr var bären inte egenplockade...

Vardagslyx

Helgen som var spenderade jag på jobbet, 12 timmarspass både lördag och söndag. Var rätt så lugnt på avdelningen, men för mig ändå tröttande då jag har mycket kvar att lära...
Så igår morse tog jag en rejäl sovmorgon! När Henrik kom hem från jobbet på eftermiddagen begav vi oss iväg till Asda för storhandling. Ingen av oss orkade laga mat på kvällen så det blev ett restaurangbesök istället! Ja, jag vet, det är lathet.... men vilken underbar vardagslyx...  Vi åt fantastisk pasta på restaurang Strada i stan!

Idag är jag ledig, har varit en runda på gymmet - avverkade 5 km på löpbandet, så nu är jag nöjd!

Tänkte ägna lite av dagen till att kolla upp hyrbilar till vår Nya Zeelands resa samt plöja igenom lite guideböcker.

Ha en underbar tisdag!

Engelsk lunch

Har avnjutit en typisk engelsk lunch i parken i underbart väder.

Trekantssmörgås -  så engelskt det kan bli!!

Men så började det molna på och regn dra in, så nu har jag krypit in för en härlig kopp kaffe.

Midsomer Murders

Är nu gräsänkling då mannen begivit sig till Amsterdam för några dagar. Han är där för att göra sin simulatorcheck så han får fortsätta flyga.
Kunde inte följa med honom denna gången då jag hade jobbpass inbokat, typiskt!

Idag har jag dock varit ledig, och det har inte hänt mycket. Tog en vända till gymmet och sedan spenderade jag lite tid på biblioteket. Alla guideböcker där gör mig så sugen på att resa... Brasilien, Australien, New York, Sydafrika, Thailand, ja listan kan göras lång. Har ju dock en fantastisk resa att se fram emot i slutet på året :-)

Ikväll har jag myst i soffan framför Morden i Midsommer, denna fantastiska brittiska kriminalserie!

Nostalgi

Ikväll har Henrik och jag varit lite nostalgiska. Vi har lyssnat på "gamla godingar".
Kommer ni ihåg dessa?

Trist väder

Idag har det varit riktigt skitväder här! Regn, åska och blåst, inte kul alls!
Dagen har bestått av tvätt, städning, handling och en tur på stan för att uträtta lite ärenden. Där emellan ett trevligt avbrott för kaffe med Clare och Robin.

Update

Ja, så var det då dags för en liten summering av dagarna som gått. Har ju en del att ta igen.

Sent på fredagkvällen (en vecka sedan) tog Henrik och jag bilen till Stansted för att hämta upp Helen, Johan och Alva som skulle besöka oss. Resan hade gått bra och strax efter midnatt var vi hemma i lägenheten med trötta resenärer. På lördagen jobbade Henrik, så vi andra passade på att strosa runt här i Hitchin. På kvällen när Henrik kommit hem från jobbet begav vi oss till en puben The three Moorhens för lite mat och engelsk pubkänsla.

Då vädret såg ut att bli rätt bra på söndagen bestämde vi oss för att göra ett besök på Whipsnade Zoo. Vi spenderade många timmar där och hade verkligen en toppendag.

På måndagen var det sedan dags att göra London, detta blev en heldag. Helen, Johan och Alva tog en tur upp i London Eye för att beskåda utsikten över London. Sedan besökte vi British Museum, ett gigantiskt museum med bl a en egyptisk utställning med mumier, som var mycket intressant. Ett besök i leksaksbutiken Hamleys var också ett måste under Londonvistelsen, och Alvas ögon tindrade som bara den.
Vi avslutade sedan dagen på en restaurang med mycket god mat innan vi tog tåget tillbaka till Hitchin.

Tisdagen var avsatt till shopping, och vi åkte runt till lite olika ställen i närområdet. Ett stopp blev det bl a i Harpenden för lite lunch.

På onsdagen var det dags för heldagsjobb för min del :-(  De andra passade på att lyxa till det ordenligt genom att gå på Afternoon Tea på ett hotell ("slott") utanför Luton. Finkläder var det som gällde och stället var riktigt lyxigt.

I morse begav sig Sverigeresenärena hemåt... var så roligt att ha dem här!

Sverigebesök

Förlåt för det långa blogguppehållet! Vi har nämligen haft Sverigebesök. Henriks syrra med familj har varit här, Helen, Johan och Alva. Så det har varit späckade dagar med massa kul, så något bloggande har inte hunnits med.
Nu skall jag snart iväg på stuidedag, men lovar en uppdatering och bilder sedan!

Ett besök på svenska ambassaden och månen

Igår tog vi en vända till London. Jag skall förnya mitt pass i och med efternamnsbyte, så därför var jag tvungen att bege mig till svenska ambassaden, som ligger i London.

Svenska ambassaden, glamourös va?

Efter ambassadbesöket tittade vi in i en svensk-butik som ligger i närheten, Totally Swedish. Åh, vad lyrisk jag blev, svensk mat, åh... oboy, mjukost, jäst, fil, Estrella chips, ja listan kan göras lång. Sådant man liksom tar för givet när man bor i Sverige. Vi handlade bara oboy och mjukost kantarell, inte den billigaste butiken och så skulle vi spendera hela dagen i London och kunde inte kånka på en massa varor (och särskilt inte kylvaror).

Henrik utanför Totally Swedish

Resten av dagen spenderade vi på Sciene Museum, shoppade och åt god mat. Trötta och mycket nöjda tog vi på kvällen tåget tillbaka till Hitchin.

Hyde Park

Science Museum

IMAX 3D Cinema, Sciene Museum. Fick uppleva ett besök på månen!

Oboy

Precis hemkommen från gymmet, skall snart hoppa in i duschen! Sedan blir det lite sådant här för mig

svensk oboy... finns inget som slår det...

Köpte en förpackning i en svensk butik igår när vi var i London.

Skall lägga upp lite bilder och berätta mer om vår londonresa senare.

Rhythms of the world

Vilken rolig avkopplande dag vi hade igår. Började med en välbehövlig sovmorgon, det kändes i benen att jag sprungit som en galning på jobbet dagen innan. Vid lunch kom Clare och Robin och vi åt en fräsch sommarsallad med bla parmaskinka och bulgur. Perfekt sommarmat, okomplicerat och gott!
På eftermiddagen strosde vi ner till stan för att gå på Hitichin Festival - Rhythms of the world.

En festival från morgon till kväll, med musik och mat från hela världen!

Vädret var fantastiskt för festival, solsken och värme och lite svalkande vindar då och då! Tack och lov var det några grader svalare än tidigare dagar, annars hade det nog varit lite för varmt!
Vi spenderade några timmar på festivalen lyssnade till hyfsade band och mindre hyfsade band. Roligt bara att betrakta folk och umgås med vänner!

När magen började kurra smet vi från festivalen (och all dålig festival mat :-) och gick till Henriks och min italienska favoritrestaurang i Hitchin. Vi avslutade sedan kvällen hos oss med lite cocktail och struntprat!

Idag är vädret något sämre, molningt och kanske lite regn på väg, och än så länge har vi inga direkta planer för dagen!

Ha en bra söndag alla!

Härliga sommar...

Idag har både Henrik och jag sett till att få håret klippt och uppfräschat. Det behövdes verkligen, håret blir så himla torrt och risigt när det är varmt väder.
Efter frisörbesöken tog vi en runda på stan och njöt i solen med kall frappuccino. Åh vad härligt det är med sommar...

När Henrik begav sig till jobbet tog jag en tur till gymmet och löpbandet. Inne på gymmet var det svalt vilket underlättade träningen, som gick mycket bättre än förväntat.
Resten av dagen har jag slappat i solen med en god bok, jag säger det igen :-) HÄRLIGA SOMMAR!